Sedan Internet har blivit en självklar del av var mans vardag så har nätet tagit över fler och fler marknadsandelar av marknadsföringsindustrin. Faktum är majoriteten av dagens marknadsföring sker online. Det är ju inte så konstigt. Se dig omkring och räkna hur många som surfar online på sina telefoner just nu… vilket inte är särskilt konstigt.
Miljarder människor använder Internet varje dag för att ta del av allt från nyheter till spel, filmer och information. Via en enkel telefon lär du dig att en Huusk kniv är bästa köpet för att på en sekund inse att detta var en bluff.
Om du gillar kasino spel har du säkerligen lagt märke till att många aktörer inom casinobranschen lägger stor fokus på marknadsföring online. Det räcker att du spelar på ett casino och så fylls dina sociala medier av annonser för möjliga spelsajter att satsa på.
Faktum är att iGaming-branschen är en av de sektorer som har lyckats bäst med reklamen på nätet. Vi kan därmed lära oss en hel del av deras insatser för att förbättra marknadsföringsstrategin för andra branscher. Så låt oss se på 3 tips som har visat sig fungerar mycket fint för spelsajters marknadsföring.
3 tips för en framgångsrik marknadsföringsstrategi på nätet:
1. Lägg fokus på SEO
SEO, eller sökmotoroptimering som det egentligen heter på ren svenska, är avgörande för framgången för alla webbplatser. På grund av konkurrensen mellan sajter och butiker online är det viktigt för hemsidor att förstå mer om vilka nyckelord som får betydelse att synas med i sökmotorers sökresultat.
SEO hjälper webbplatser att förbättra sin ranking i sökmotorer genom att optimera deras innehåll och webbplatsstruktur. Med relevanta sökord (nyckelord), innehåll av hög kvalitet, ingående länkar och så kallade “backlinks” från bra sajter kan webbplatser förbättra sin synlighet för sökmotorer och locka till sig mer organisk trafik.
Det här är något som spelbranschen tidigt upptäckte och blev bra på. Men det är ju inte bara nätcasinon som vill locka till sig fler kunder. Varje sajt kan använda precis samma strategi för att lyckas. Skillnaden ligger förstås i de nyckelord du fokuserar på samt vilken typ av sajter du får länkar från.
När du jobbar med SEO på rätt sätt kan det leda till högre konverteringsfrekvens, ökad varumärkeskännedom och i slutändan högre intäkter från din hemsida eller webbutik. Därför är SEO avgörande för alla företag som vill lyckas i den digitala världen.
2. Ta vara på sociala medier
Sociala medier är också är en avgörande komponent i alla marknadsföringsstrategier på nätet eftersom de gör det möjligt för företag att få kontakt med sin målgrupp och bygga upp varumärkesmedvetenhet. Nära 100 procent av vår befolkning använder sociala medier regelbundet.
Genom att publicera engagerande innehåll och främja en stark gemenskap kan företag skapa förtroende hos sina följare. Sociala medieplattformar erbjuder också värdefull data och analyser för att hjälpa företag att förfina sina marknadsföringsinsatser och mäta deras framgång.
Med miljarder aktiva användare på sociala medier är det en viktig kanal för företag som vill nå en bredare publik och utöka sin närvaro online. Plattformar som Facebook och Twitter ger möjlighet till gratis reklam såväl som kommunikation med existerande och potentiella kunder.
3. Testa olika marknadsföringskanaler
Om det är något spelföretagen har varit bra på så är det innovation och så även vad gäller marknadsföring. Att prova olika marknadsföringskanaler online är viktigt eftersom det gör att företag kan nå sin målgrupp genom en mängd olika plattformar.
Genom att diversifiera sina marknadsföringsinsatser kan företag nå olika grupper, intressen och beteenden. Nätet är en fantastisk plats att lyckas med detta på ett kostnadseffektivt sätt. Och visst kan vi se att alltfler spelar på casino online idag. Även de som inte hade dator för 30 år sedan!
Via olika kanaler kan företag testa vad som är effektivast och anpassa sin marknadsföringsstrategi därefter. Medan Google Ads kan vara effektivare när det gäller att nå kunder som aktivt söker efter en produkt eller tjänst så kan Facebook Ads fungera bättre för att nå en bredare målgrupp och bygga varumärkesmedvetenhet.
Gör som spelbolagen och experimentera för att hitta rätt väg för ert företag. Det kan leda till så mycket mer än kunder som köper mer. Med nya vägar och kreativa metoder går det ju att finna helt nya målgrupper och utveckla på ett explosionsartat vis!