Casinoparlör och vad du bör veta om casinoreklam

Casinon online använder sofistikerade marknadsföringsstrategier för att locka kunder och uppmuntra dem att spela. Men även om dessa metoder kan vara lockande så går de ibland över en hårfin gräns mellan övertalning och vilseledande representation.

Detta är inte olagligt i Sverige. Även om svenska casinon utan registrering måste hålla sig till väldigt strikta regler för marknadsföring så kan de ta ut svängarna och använda ett språk som kan få dig att vilja spela istället för att göra något annat.

Vi har tidigare sett på hur marknadsföring online kan leda till skandaler som den med Huusk kniven. När de handlar om casinoreklam så är det inte så att lagliga casinon med svensk licens försöker luras. Vi ska försöka belysa nyanserna av casinomarknadsföring och diskutera potentiella oklarheter i deras marknadsföringstaktik för att förstå detta lite bättre.

Förstå casinomarknadsföring på rätt sätt

Det första steget för att förstå casinons fängslande lockelse är att uppskatta de breda dragen i deras marknadsföringskampanjer. Liksom alla andra företag så utnyttjar casinon principerna för konsumentpsykologi för att stimulera lust och skapa en känsla av behov hos sina potentiella kunder.

De använder en kombination av strategier, inklusive visuell estetik, auditiva signaler, belöningar och kampanjerbjudanden för att skapa en fängslande och till synes oemotståndlig atmosfär. Detta talar till något otroligt basalt hos oss människor. Det är inte så att du måste ha spelat casinospel tidigare för att reklamen med ljud, färg och animationer ska få dig att reagera.

Visuell estetik och sensorisk tilltalande reklam

Casinon är välkända för glitter och glamour. De starka ljusen, överdådiga inredningen och kakofonin av spelautomater är designade för att dra in folk och skapa en känsla av spänning. Casinomarknadsföring sträcker sig även till onlineplattformar, där flashig grafik, animationer och lockande ljudsignaler återskapar denna sensoriska upplevelse.

Ett casino måste inte skriva ut i klartext att du kan vinna miljoner på deras sajt. Det får de inte göra. Detta är också kruxet med att försöka kontrollera casinoreklam. Du kan ju läsa mellan raderna att detta är intentionen. Det räcker med en liten filmsnutt där du ser en väldigt glad person spela. Du förstår budskapet och kanske också känner att du skulle bli glad om du gjorde samma sak.

Detta kan verka så enkelt men faktum är att den sensoriskt tilltalande reklamen fungerar. En snabb titt på statistik från Spelinspektionen visar att det här är en bransch som växer. Detta trots att den svenska reklamen har blivit så pass restriktiv!

spel i skogen
Numera kan vi ju till och med spela casinospel ute i skogen på mobilen!

Belöningar och kampanjer är fortfarande ett knep

Ett av de mest potenta verktygen i ett casinos marknadsföringsarsenal är löftet om belöningar. I Sverige så kan casinon bara ge en bonus per spelare och casinooperatör. På utländska sajter så är det fortfarande så att spelare lockas med en mängd olika bonusar såsom registreringsbonusar, lojalitetsprogram, födelsedagshälsning och progressiva jackpottar.

Dessa belöningar är utformade för att få spelare att känna sig värdefulla och skapa en känsla av prestation vilket gör att spelupplevelsen verkar mer givande än vad den faktiskt kan vara. På svenska sajter så rör det sig inte om mer än en belöning men den får betydelse.

När bonusen verkar spännande så kan det leda till att folk spelar när de egentligen skulle ha gjort något annat. Lägg till detta att våra svenska casinon fungerar utan konto och så blir det ju hur enkelt som helst att lägga pengar på spel. Det är bara att swisha in en slant, anta bonusen och dra igång. Allt detta direkt på telefonen och fullständigt säkert med bankID.

casino bonus
Grälla färger och några få enkla ord kan få oss att vilja spela!

Reklamen får oss att uppfatta odds som fördelaktiga i alla lägen

Casinon använder också strategier som manipulerar uppfattningen av odds. Till exempel så kan spelautomater och andra spelmaskiner ge intrycket av att du nästan vann. Det kanske bara blev en mindre vinst eller ingenting men du ser att det var nära jackpotten.

Detta är en form av marknadsföring som finns i själva spelen och som är till för att få spelare att känna att de är nära att vinna. Detta ger en falsk känsla av skicklighet eller kontroll. På samma sätt kan användningen av myter om heta slots som sägs betala ut vinst på vinst under en viss period skapa ett missvisande intryck om chanserna att vinna.

När detta sker och vi ser att folk vinner en massa pengar på en viss slotsmaskin så kan det få oss att vilja spela på den. Då kanske vi rentav blir förvånade då vi inte själva vinner något. Men sanningen är förstås att det ser ut på detta vis för majoriteten av spelarna som satsar på sloten. Om inte så hade ju casinot inte gått runt på att erbjuda spelet.

Den vilseledande sidan av casinomarknadsföring

Strategierna som nämns ovan har en baksida. Även om de förstärker attraktionskraften hos casinospel så kan de vara vilseledande och ibland måla upp en orealistisk bild av vad spelande innebär.

Det är just detta som svenska regler försöker få ordning på. Men som vi har sett under senare år så är det inte så enkelt. Det går ju inte att förbjuda ett casino online från att visa upp en film på en person som spelar utan att överdriva något. När vi ser filmen så väcker den ändå den där orealistiska känslan trots att inget är överdrivet.

På samma sätt kan reklam för spel där man visar upp en faktiskt jackpott på ett visst spel ge samma orealistiska förhoppning av att bli nästa person att vinna den högsta vinsten. Det är bra att vi i Sverige får information om bonusar på ett tydligt sätt. Där är risken för att bli vilseledd mycket mindre än om du spelar på ett utländskt casino.

Casinokampanjer från internationella casinon kommer ofta med finstilt som knappt går att läsa. Till exempel kan utländska välkomstbonusar kräva att spelare spelar ett enormt belopp innan de kan ta ut sina vinster. I många fall förklaras dessa förhållanden inte på ett iögonfallande sätt vilket leder till missförstånd.

ung spelare
Det är lätt att dras med av casinoreklamens lockande ord oavsett om vi är unga eller gamla

Ett balanserat tillvägagångssätt är A och O

Även om casinomarknadsföring onekligen är effektiv för att locka in människor på casinon och hålla de kvar på spelen så är det avgörande för konsumenterna att förstå dessa taktiker och närma sig spelande med ett balanserat perspektiv. Casinon är företag designade för vinst och även om de kan tillhandahålla underhållning har huset alltid fördelen. Detta oavsett spel.

Läs därför alltid det finstilta, förstå oddsen, sätt upp en budget och var medveten om när du ska surfa ut från casinot. Kom ihåg att hasardspel bör behandlas som en form av underhållning snarare än ett sätt att tjäna pengar.

Att känna igen de subtila nyanserna i casinomarknadsföring kan säkerställa en mer informerad, ansvarsfull och njutbar spelupplevelse. Om du dessutom spelar på säkra svenska casinon så minskar ju risken för att du luras av casinoparlör och reklam som lovar guld och gröna skogar utan att egentligen säga något om guld eller gröna skogar!

På svenska spelsajter får vi ju stöd i form av Spelpaus.se och mer vad gäller satsningar så att vi ändå kan behålla en rimlig inställning då det känns så lockande att satsa på slots, blackjack och andra casinospel.

Här är mer information om Spelpaus: