Huusk kniv bluffen – En marknadsföringsbluff att lära av!

Det har snackats en hel del om denna marknadsföringsbluff som åren 2021-22 fick många att köpa Huusk kniv som present eller till sig själv. Vi svenskar tycker om att laga mat och lägger en hel del på dyrare verktyg till våra kök. Japanska knivar är bra, det vet vi, och det var precis detta konsensus som var en del av Huusk knivar bluffen!

Låt oss kika lite närmre på Huusk kniv bluffen för att lära oss mer om marknadsföring som fungerar av den.

En japansk Huusk kniv från Litauen…

I Sverige har vi enligt studier rätt så goda matvanor och det går ju hand i hand med att vi bryr oss om att laga mat med bra knivar, kastruller och så vidare. Hur kunde så många gå på den Huusk kniv bluff som spreds via olika mediekanaler?

Reklamen hävdade att det var den mest exceptionella kockkökskniven som världen någonsin har sett. Den svarta lådan som kniven kommer i har japanska tecken och så fort som Googles algoritmer misstänkte att en person hade intresse av köksknivar så dök dessa ord och bilder på den japanska kniven från Litauen upp.

Vem köpte Huusk kniven?

Det var många som tyckte att det såg autentiskt ut. Det stod ju Japan i rubriken på den svenska hemsidan och så japanska tecken på knivens förpackning. På fodralet och kniven står det HUUSK Japan.

Det här är helt klart vilseledande med tanke på att företaget HUUSK har följande adress:

Donelaicio 60, LT-44248 – Alltså i Litauen vilket är ganska långt från mästerkockarna i Japan.

Här är några exempel på folk som gick på bluffen om japanska Huusk knivar:

  • Män med kockdrömmar
  • Kockar som ville ge fin present eller öka på knivutbudet i köket
  • Entusiastiska kvinnor och män med fokus på matlagning
  • Folk som ville ge en fin present till högtider och födelsedagar
  • Företag och restauranger med behov av bra och prisvärda knivar

Det var helt enkelt otroligt slug marknadsföring. Den ljög och det gillar vi inte här på meningmedord men det är ändå viktigt att se vad som gjorde att folk blev så imponerade och köpte.

Huusk Viking kniv
Se upp på Amazon för där marknadsförs kniven nu som Viking, stark som attan alltså!

Det handlar i huvudsak om 3 saker:

  1. Design och formspråk som övertygar

Det ser ju japanskt ut om det står Japan och kniven ser bra ut på bild och i videos. Formen påminner om professionella knivar så synintrycket är attraktivt. Med bra bilder ser det verkligen äkta ut. Så här kan vi se att bättre bilder kan få en produkt att sälja mer.

Huusk japansk kniv
Det står ju Japan på kniven ju!

Detta är ju sant även om du inte ljuger och kallar en produkt för japansk då den inte är det.

  1. Omdömen och recensioner vi tror på

Här har Huusk varit fenomenala. De har helt enkelt, antagligen mot betalning, fått folk att skriva positivt Huusk kniv omdöme efter omdöme. Dessa finns överallt på alla språk. Men de är ju inte sanna. För allteftersom tiden gick var det allt fler som upptäckte denna Huusk knivar bluff och det kom nya recensioner som talade sanning.

Bilderna som användes för att visa vem som sade vad kom från bildbanker. Det visar ju omedelbart att det rörde sig om en bluff. Men hur många tar sig tid till att kolla om den där snyggingen på bilden som heter Mats Persson faktiskt finns på riktigt och jobbar som kock?

När vi ska köpa något online så kikar vi på omdömen. Det här är något för dig som jobbar med marknadsföring att ta fasta på. Inte så att du ska göra som Huusk och bluffa fram omdömen. Men en bra produkt behöver plats för omdömen.

I en nätbutik är det verkligen viktigt att det är möjligt för kunder att uttala sig. På så vis får produkten gratis marknadsföring av de som testat den.

  1. Reklam på rätt plats i rätt stund med rätt pris

Nätet fungerar ju på så vis att vi utsätts för reklam där vi befinner oss och den bygger på vad vi samtalar med andra om och vad vi söker efter. Det här är mindre trevligt när ett företag lyckas bluffa och dessutom gör det så träffsäkert.

Men för proper marknadsföring är detta verkligen positivt. Det går ju att lägga all tid på rätt målgrupper genom att synas på rätt ställe i rätt tid. För Huusk kniven betydde det en tid innan jul och i forum där folk diskuterar vad de ska köpa.

Huusk kniv
Ett attraktivt paket gör det lättare att trycka på köpknappen!

Men testerna visade ju att Huusk Japan var bästa valet…

Om du var en av de som stötte på ett Huusk kniv test som hävdade att det var som att skära i smör när du skär med Huusk i olagat kött så finns det ytterligare en lärdom att dra. Alla produkttester online är inte autentiska. Många bygger på omdömen och recensioner. Och då förstår du ju själv varför det blev fel.

När den som skriver produkttester online bygger sin information på källor som är kundomdömen som inte har verifierats så blir ju testartikeln minst sagt skev. Tack vare den här typen av tester blev det ännu svårare att se igenom den Huusk knivar bluff som fortsätter att fälla offer. Tack och lov inte för en förmögenhet men ändå…

En kniv av plåt marknadsfördes som en japansk stålkniv

En kniv tillverkad i samma tradition som har gett världen samurajknivar. På reklamen från Huusk så fanns det inget som avslöjade att det rörde sig om en kniv av plåt från Litauen. Så stark kan marknadsföring vara. Till och med proffskockar gick ju på detta!

Lite mer efterforskning har visat att kniven faktiskt är precis samma kniv som du kan köpa utan något varumärke på sajter som Ebay och AliExpress. Men marknadsföringen fick det hela att framstå som unikt och väldigt attraktivt för den som ville skära, hacka och tillreda mat på enkelt och proffsigt vis.

Om du fortfarande tror på Huusk knivar kanske du ska ta en titt på följande video. Den förklarar varför Huusk kniven är så usel. En av kommentarerna till videon är så rätt. Hur folk kan tro att en kniv som är gjord med japansk tradition, av äkta stål och med komplicerad härdningsteknik kan kosta omkring hundralappen är ett under. Men det är ju precis detta som gör den här typen av falsk marknadsföring möjlig!

 

Vad kan vi lära oss från denna Huusk kniv bluff?

En massa! Vi kan lära oss att det är otroligt viktigt att synas på rätt ställen, att ha omdömen som är autentiska och att ge ett pris som är attraktivt eller åtminstone känslan av att det blir billigare. Detta oavsett om vi ska marknadsföra produkter mot mögelsvamp eller svamp som hälsokost!

Om vi använder oss av dessa knep fast för en äkta produkt och utan att ljuga så kan det gå hela vägen och bli en marknadsföringssuccé!