Hur vet du vilka nyckelord du bör satsa på?

Att välja nyckelord är en viktig del av ditt SEO arbete. Det här är ju orden som du kommer att fokusera ditt innehåll till och använda för backlinks till sajten. Men hur ska du välja rätt nyckelord? Här är några grundläggande saker att tänka på.

Nyckelord som är relevanta

Nyckelord som du har med på din hemsida måste vara relevanta på flera sätt. Dels är det ju så att de ska ha med din sajt att göra. Om du ska sälja skor bör du ha nyckelord som skor, snören, skoputs och så vidare. Inte ord som fåglar eller kakor.

Det här kan verka självklart men är faktiskt inte alltid det. Det är förvånande hur många sajter som rankar för saker som inte har något som helst med deras hemsidor att göra bara för att de har skrivit en massa om ämnet.

Relevanta nyckelord innebär också nyckelord som faktiskt drar till sig den typ av besökare du är ute efter. Om du får trafik för skohornets historia kanske det är bra om du driver sajten Tekniska Museet. Men om du ska sälja skor och inte ens har skohorn i butiken kan vi inte säga att det här är så relevant.

Det är klart att en del av den trafik som kommer för att få information om skohornets historia kanske också köper skor av dig. Men det är mycket bättre om du kan få trafik från folk som söker online för att till exempel köpa träskor eller hemmaskor.

Nyckelord du har en chans med

Det är också viktigt att du väljer nyckelord som du kan ta dig till toppen med så att du kommer att synas i sökresultaten. Det bör vara nyckelord som många söker med men som inte har farlig konkurrens. Det här är inte alltid så lätt att hitta men det går om du vet hur man gör. Om inte ska du ta professionell hjälp med detta!